Welcome to the jungle, we take it day by day

I dag er det lidt over 2 uger siden vi tog afsted hjemme fra Danmark af. Det er også en del dage (7-8?) siden vi sidst skrev et indlæg. Det er der én simpel grund til; nemlig at det har været nogle meget lange dage! Gode men lange dage 😉 Det må vi hellere få sat nogle ord på.

Tirsdag – ziplining

Benjamin havde givet mig en ziplining tur i fødselsdagsgave. Den kunne bruges i nogle forskellige byer, men vi valgte at tage turen i Chiang Mai. Vi havde booket os ind kl. 12:30, og blev hentet i deres van. Vi var dog kun 4 personer der skulle køre med, og vores chauffør lignede en indianer 🙂 Hvis man bliver køresyg eller ikke kan lide at køre i bjergene, så skal man hvertfald ikke med denne tur. Der var sindssygt stejlt og sving hele tiden. Det tog en lille halvanden times tid at komme frem, og vi blev hurtigt kastet direkte ud i det. På med sikkerhedsselerne og ud med os. På vores hold var vi 7 personer, og 2 instruktører (sky rangers som de også hedder). Et par rigitige jokstere begge to. Man skulle nok lige vænne sig til deres jokes, da det i forvejen var meget nervepirrende at være meget højt oppe i luften kun holdt af en wire. Men det fik dog en til at føle sig godt tilpas og i godt selskab. Vi fik da allesammen grint godt og grundigt igennem de 2-3 timer det varede 🙂 Vi havde det så sjovt! Ikke kun med instruktørerne, men også de andre personer, og selvfølgelig selve aktiviteten. Adrenalinen pumpede et par gange, især da man på én af banerne blev hægtet fast i ryggen og derefter bare skulle kaste sig selv ud over kanten. Taget i mente at vi nok var 40-60 meter oppe i luften, så klarede vi det ret godt 😉 Uden at vide det med sikkerhed tror vi at der var ca. 15-20 baner vi skulle igennem. Et par af dem som en slags rapelling. Den længste bane vi var på var ca. 800 meter. Den tur blev vi enige om, at man vidst godt kunne tage et par gange eller to. Vi fik også set 3 gibbons aber!

Efter turen fik vi en bid mad med live musik inkluderet. Ikke at de lignede nogle der havde det fedest, men det var hyggeligt for os andre. Inden turen gik hjemad, tog vores indianer chauffør os med forbi et vandfald. I første øjekast så det ikke umiddelbart særlig stort ud, men de var minimum 3 plan, og var endnu højere end det vi kunne se, man kunne bare ikke gå længere op. Det var helt fantastisk smukt, og virkelig beroligende at være ved/ lytte til. Der kunne man godt sidde et par timer. Vi var hjemme ca. 19:30, godt færdige i kroppen. Men sikke en dejlig dag!

original_url: 17778C39-3D15-4AEC-AAD3-C86D360B0F8B

Onsdag – Cooking Class

Denne dag stod det på cooking class for mit vedkommende, imens Benjamin blev tilbage for at arbejde. Det var altså hans eget valg! 😉 Han glæder sig nok bare til at kunne smage mit thai mad når vi vender snuden mod Danmark engang. Haha. Jeg havde aftalt at tage afsted sammen med min veninde, Cecilie. Hun kom derfor hen til mit hotel hvor vi herefter blev hentet. Dagen startede forholdsvist tidligt – ca. kl. 8, så vi var friske og parate til dagen.
Første stop var ud til et lokalt marked. Her viste vores ‘guide’ (hende der skulle lære os at lave mad) os nogle forskellige ingredienser som vi skulle bruge. Vi kunne derefter bruge 10 minutters tid til at gå lidt rundt og udforske markedet, som virkelig bød på ALT! Så mange lækre friske råvarer og grøntsager. Frugt i alle afskygninger, kød, osv. osv.

Det ser lækkert ud, ikke? – Nå, men vi kørte videre og ud til farmen vi skulle lære at lave thai mad. Det er en økologisk farm hvor de gror de fleste af deres (måske alle?) deres grøntsager. De havde chilier i alle størrelser og smage, koriander, lime, m.m. Vi fik lov til at smage på en masse forskellige ting fra deres farm af. Og ellers var det bare i fuld i fuld sving med at lave mad.

Min menu for dagen

Mig og Cecilie

Første ret vi skulle kokkerer var suppe. Jeg havde valgt den med rejer, da de to andre jeg skulle lave var med kylling. Alle retter smagte simpelthen så godt! Undtagen “Mango with sticky rice”. Risene var fine nok, de var lavet på sukker og blomsterfarve (rigtige blomster 😉 ). Men jeg er og bliver ikke fan af mango!

Suppe
Green, yellow and red curry paste

Mango with sticky rice

Farmen

Det var simpelthen så hyggeligt hele dagen. Også at spendere nogle timer med Cecilie inden vores veje igen fører os forskellige steder. Vi fik også en kogebog med hjem, så vi kan lave alle retterne i Danmark. Det bliver så sjovt! 🙂

Videre til Koh Samui og Koh Tao

Så kom dagen hvor vi havde taget beslutningen om at tage sydpå. Vi havde ellers tænkt, at vi ville blive i Nordthailand indtil vi skal til Cambodia. Men blev hurtige enige om, at vi godt kunne bruge noget strand. Chiang Mai har været helt fantastisk, og vi vil helt klart anbefale stedet til andre.
Vi skulle med 2 fly inden vi landende i Koh Samui. Derefter skal man videre med færge for at komme til Koh Tao. Men da denne havde senest afgang fra Pier’en kl. 14, og vi landede først kl. 14:15, så måtte vi have en enkelt overnatning i Koh Samui. Vi havde booket en bungalow tæt på Pier’en, fordi vores færge allerede sejlede kl. 8, og man skulle være der 45 minutter før. Virkelig hyggelig lille hytte, med stranden tæt på. Vi spiste aftensmad på en restaurant lige overfor vores hotel. De eneste gæster på hele restauranten haha. Spiste lidt god mad og drak en stor øl, og fik vendt hele verdensituationen sammen, som vi heldigvis så tit gør, Benjamin og jeg 🙂 Restaurantejeren var i rigtig snakkehumør dog, og fik fortalt lidt om en masse ting. Vi mødte hende ude foran vores hotel morgenen efter, hvor hun tilbød os lift ned til færgen. Sødt!

Vores hytte på Koh Samui

Vel ankommet til Koh Tao dagen efter, hvor vi havde booket ‘PADI Open Water dykkerkursus’. Det varer 4 dage, og havde 4 overnatninger med i prisen. Førstehåndsindtrykket af vores diving sted, var 1 stjerne ud af 5, desværre. Vi blev kastet ud i papirarbejde, og nåede dårligt nok at få nogle informationer. Vi anede heller ikke hvornår vi skulle begynde vores kursus, men fandt så ud af, at vi skulle begynde teorien samme dag. Fint nok, og videre op til vores bungalow (den accommodation vi havde fået med i prisen) – og sikke noget skrammel! Alt var slidt og dårligt, og virkelig ikke til at holde ud at være i. Så vi måtte bruge anden mulighed, billigere pris på et resort 2 minutter væk. Det var lidt dyrt i forhold til hvad vi har budgetteret, men klart det værd! Ellers ville de 4 nætter blive meeeeget lange! 🙂

Vi mødte vores instruktør, Peloto, spansker. Han var til tider meget svær at forstå, så jeg måtte lige ty til Benjamin nogle gange for at høre om han havde forstået det. Han var en fin instruktør, og brugte tid på os alle sammen (vi var i alt 4 på holdet).
Første dag på kursuset begyndte som sagt med teori, og næste dag var vi i poolen hele dagen for at lave øvelser. Benjamin og jeg havde prøvet det før, så vi havde en fordel. Vi tog også resten af teorien samme dag, og fik bestået vores final exams (44/50 rigtige til os begge, wuuhuu!).

De næste 2 dage stod på dykning i havet. Desværre var der en del vind, så visibility var ikke specielt god. Måske 3-4 meter. Men der var så mange flotte fisk! Jeg havde dog forventet noget andet af korallerne, flere farver måske. Men det kan have noget at gøre med, at jo længere du dykker ned, jo mindre syner farverne i ens øjne. Så hvis en koral er flot på overfladen, så er det ikke sikkert at samme koral er lige så stærk i farven på bunden af havet. Vi nåede ned på 12 meters dybde den første dag. Anden dag var vi nede på 18 meter som er det Open Water Certified max må komme ned på. Vi så bl.a. denne fisk (Blue Ringed Angelfish – billedet er snuppet fra google, da vi ikke måtte have vores Go-Pro med når man er på dykkerkursus). – Jeg viser den, fordi vi var så betaget af den! Farverne på denne var dog helt vildt tydelige på bunden også, så jeg kan kun forestille mig at den er endnu flottere på overfladen! 🙂

bluering_web

original_url: FBC16017-96F8-4A83-B090-4554EBBCD3B0

original_url: 3F6EA493-37A4-4724-9C51-E12A42137040

original_url: 1CDCEE33-BE13-4AD2-BCF1-2577351D43F3

original_url: 07DE5E95-0079-499C-B11E-B4779656F877

Vi har ikke taget så mange billeder imens vi har været på dykkerkursus. Dagene har været lange, og vi har været SÅ trætte! Igår faldt jeg f.eks. i søvn ca. 20:30 haha.

Sidste dag i Koh Tao, skadestuen?

Dagen idag startede med de sidste 2 dyk på kursuset, hvorefter vi lige skulle færdiggøre det sidste papirarbejde. Den endte dog lidt skidt, fordi vi måtte en tur på skadestuen hernede. Jeg havde slået min tå på en sten, på vej tilbage til hotellet. Det gjorde banke ondt, og en stor hudflap var løs (ad?!!). Der var kommet meget sand i såret og vi kunne ikke selv rense det (beklager den detaljerede beskrivelse haha). Desuden kunne jeg ikke bevæge tåen, og vi frygtede lidt den var brækket. HOLD NU OP hvor gjorde det naller da den blev renset! Jeg troede jeg var tæt på at besvime, og sagde flere gange til Benjamin at min tå nok faldt af hahaha. Alt godt nu dog. Men jeg er en forstuvet tå rigere. Og så må jeg ikke gå i vandet i de næste 3-4 dage. Øv! For rejsen går tilbage til Koh Samui imorgen tidlig, hvor vi har 3 nætter. Jeg har lidt svært ved at gå, så Benjamin har været den bedste husbond (!) og hentet mad til mig <3

På lørdag går rejsen videre til Cambodia, og vi glæder os til at opleve landet! 🙂

// Michelle

original_url: EF4C79A7-13B2-4E11-9F9B-B6243411DE02
Benjamin var så heldig at se en flot solnedgang, da han hentede mad til os.