Life is short – and the world is wide

Cambodia – at føle sig som en royal i et land fyldt med fattigdom. Kontraster, dét må man sige! Cambodia, er indtil videre, på mange måder skønt. Men sikke en fattigdom! 3 nætter gået i Siem Reap, og om 3 nætter suser vi videre til Phnom Penh. Men hvad vi har spenderet vores dage på indtil nu, skal I ikke snydes for 🙂

Fly til Siem Reap

Lørdag morgen skulle vi tidligt op (kl. 5) for at komme med flyet fra Bangkok til Siem Reap. En lille flytur på knap 50 minutter – hvilket er helt fantastisk! Man når lige op i luften og så er man på vej ned 🙂 Og så må jeg lige give asiatiske flyselskaber lidt credit, for her får du altså mad med på flyet, også selvom flyturen kun varer 50 minutter. Vi har fløjet en hel del herned indtil videre, og hver evig eneste gange har vi fået et helt måltid og drikkelse. Dét har jeg hvertfald ikke oplevet i Europa. Maden skifter lidt, men hvis man flyver om eftermiddagen / aftenen får du som regel noget frugt, kylling med ris, og juice, vand, kaffe og te.

Ankommet til Cambodia

Det går heldigvis hurtigt med både bagage og visum-godkendelse i lufthavnen. En lille fin lufthavn, hvor man nok nærmere føler at man er ankommet til Hawaii end Cambodia. Der er natur og blomster overalt, og man kan se de bruger lang tid på at holde orden på det. Vi havde købt e-visitor visa et par dage før afgang, og det sparede os for lidt tid i lufthavnen, selvom man dog også kan få ‘visa on arrival”. Uden for lufthavnen blev vi mødt at en meget smilende cambodjaner med skiltet “Michelle Thestrup Bertelsen”, lidt cool! 😉 Han kørte os i sin tuk tuk til vores hotel.

Hotellet og Cambodianerne

Klokken var måske 9 om morgenen da vi kom til hotellet, og det første vi fik af dem var en kold klud direkte fra fryseren. Vi var lidt i tvivl om hvad der var meningen med den, men fik da lige taget en klud i hovedet haha. Mens vi ventede på at blive checket ind fik vi også et glas juice.

Vi fik lov til at checke ind tidligt, hvilket var virkelig rart, for hold op hvor var vi trætte! Ham der hentede os i lufthavnen checkede os også ind, fortalte en helt masse og skulle så vise os alt på vores værelse. Vi var så trætte at ingen af os helt hørte efter hvad han sagde, og faktisk følte vi os nok nærmere lidt irriteret, men de gør det jo af en god mening 🙂
Efter 3 nætter her kan vi vidst med sikkerhed i stemmen fortælle, at de er MEGET (!) opvartende overfor én. Det er slet ikke noget vi er vant til, hverken Benjamin eller jeg, så det er klart noget man skal vænne sig til. Vi føler os som royale, og det er nok lidt for meget af det gode til vores smag. Én ting vi dog synes er meget rart, er at vi kan køre med tuk tuk til det meste af byen. Her får man stukket en telefon i hånden af receptionen, og så ringer man bare når man er færdig i byen og klar til at blive hentet, vel og mærke gratis. Vi havde en enkelt gang hvor deres mobil ikke virkede, så vi måtte betale 3$ for at komme tilbage, det var de meget kede af i receptionen og ville betale os de 3$ tilbage. Vi fik dem dog fortalt at det var helt ok 🙂
Der er dog en ting som de fleste Cambodianere gør, som jeg personligt slet ikke kan forholde mig til; Det er at de siger “sorry” heeeeele tiden! Det kan f.eks. være da der blev sorry fordi vi blev hentet i tuk tuk (som om det var en dårlig ting), Sorry fordi vi måtte vente 10 sekunder – generelt siger de bare sorry i ca. hver anden sætning, og det er uden at overdrive. Som om de er vores undersåtter og de bare skal tilbede os og sige undskyld hele tiden. Det ér altså for meget for mig.

En dårlig dag – sådan nogle er der også engang imellem

Benjamin var begyndt at blive lidt syg om søndagen, så vi overvejede lidt hvad vi skulle, men blev enige om at leje cykler og derefter cykle til Angkor Wat (ca. 8-9 km). Vi kom lidt sent afsted, (kl. 11), men blev kørt hen til et cykelsted der udlejer cykler. I god tro lejede vi 2 mountainbikes. Det var da godt nok en ubehagelig oplevelse for mig. Jeg er vant til min gode mormor cykel hvor man sidder med ret ryg, på disse cykler sad man helt foroverbøjet og kunne kun justere sædet op og ned, altså ikke styret. Det var sindsyg trist og jeg synes det var ubehageligt. Når men ud i trafikken med os. Vi havde fået et kort hvor vi der stod hvor vi skulle købe billetter til Angkor Wat, men da vi ankom til stedet fortalte de at de ikke solgte billetter mere, så vi skulle tilbage igen og ned ad en anden vej, som måske var omkring 4 km væk. Her skal jeg gerne indrømme at jeg var godt muggen, dårlig cykel og så kørte vi forkert, øv! Men vi fik da købt 3 dages billetter og tog så en anden vej hen til Angkor Wat, igennem en meget fattig landsby uden asfalterede veje, det resulterede i at Benjamin punkterede, great! Vi fik nogle lokale til at pumpe den op, men der gik ca. 3 minutter så var den flad igen. Så vi endte med at gå resten af vejen til Angkor Wat. ENDELIG var vi der, og gæt så hvad? Det begyndte at STYRT regne og ingen af os havde taget højde for at det skulle regne. Der stod vi så, under et træt og var gennemblødte. Der var nogle søde mennesker der kom os til undsætning dog, en cambodjansk dreng der solgte regnslag gav os en af hans regnslag gratis til vores taske, fordi han formentlig havde set at vi havde et kamera med, og en thailandsk mand der stod med os under hans paraply i måske 30-40 minutter imens hans familie var inde i Angkor Wat. Skal jeg fortælle hvad det hele endte med? Vi tog hjem i en tuk tuk, uden at have være inde i Angkor Wat eller noget som helst. MEN vi fik oplevet en rigtig lokal landsby, og dét var nok højdepunktet på hele den dag. Vi kom hjem, jeg tog et dejligt langt karbad og så et par afsnit af Familien fra Bryggen. Det regnede hele dagen, så blev hjemme og slappede af.

Angkor Wat og Angkor Thom

Oven på vores dårlige dag besluttede vi os at booke en tuk tuk igennem vores hotel. Vi havde derfor chauffør på hele dagen, hvilket viste sig at være meget rart, for der er virkelig langt imellem templerne 🙂 Men som ordsproget siger – så kommer en ulykke sjældent alene. For det skulle vise sig, at vores kamera lige præcis denne dag, ikke gad “kommunikere” med den linse der var bedst til dette område. Vi brugte måske en halv time på at få det til at fungere men måtte opgive. Jeg var så frustreret, for nok tager vores iPhone fine billeder, men de kan virkelig ikke måle sig med vores spejlrefleks. Øv hvor var jeg ked af det, og tænkte at nu havde vi spildt 1300 kr. på en linse der virkede i 3 uger (vi har heldigvis, her dagen efter, fået det til at fungere igen. Typisk ikke?).
MEN til noget positivt! For wauw hvor er Angkor Thom flot! Angkor Wat er også flot, men vi synes ikke det kan måle sig med Angkor Thom og dets templer. Du bliver mødt at ruiner med så mange detaljer at det halve kunne være nok. Flotte Buddhaer, graveringer, osv. En af templerne vi så, var en helt Buddha liggende.
hi-res-temple-map
Bayon og Royal Enclosure var vores personlige favoritter. Vi har optaget en masse klip derfra, som bliver sammensat i en video snarest, men her er lidt billedespam 🙂 i aften skal i cirkus kun med mennesker der har været socialt udsatte, så det glæder vi os til! Nyd billederne 🙂